KorpsMariniers 61-62
Mariniers Doorn 1960
Mariniers Torn 1961
Schiphol - Biak
Mariniers Biak1961-1
Keurkorps Nw.Guinea
MariniersManokwari61
Kompaskoers 339-1&2
Mariniers Hollandia
MariniersWaigeo61-62
MariniersNabiré 1961
Mariniers Misool1961
Mariniers Biak1961-2
MariniersBatanta6162
Mariniers Biak1962-1
MariniersManokwari62
Mariniers Gag 1962
MariniersKaimana1962
Mariniers Kokas 1962
MariniersFakFak61-62
MariniersTanahMerah
MariniersMerauke1962
Mariniers Biak1962-2
Mariniers & Zeeleeuw
Mariniers&Ind.Para's
Mariniers CDO & V&I
Voor de Vrijheid
Broers van Soekarno
Kranten/Nieuws 1962
Trikora
De Zinloze Dood
Eregalerij Toen & Nu
In Memoriam
Doorn27oktober2012
Reünie 13 maart 2019
Reünie 6 april 2019
Reünie 11 mei 2019
Reünie Fakfak 2019
Reünie 13 mei 2017
Fotoalbum 21okt 2017
NooitVerlorenOorlog
Korpsverjaardag 2016
Roermond
Contact
Bevriende sites


Bezoekers
Visitors
Hr.Ms.Snellius A 907
KPLVBD Peter Walraven. schrijft een brief naar huis ? onder toeziend oog van Confi, de beëdigde VBD -stationskat.

Een Verpel had wel zijn eigen verbindingsdienst, meestal bestaande uit een kplmarnsvbd en drie marnsvbd. Die werden in Merauke bijgestaan door twee vloottelegrafisten. Die behoorden eigenlijk niet tot het Verpel maar deden gewoon in het mariniersgebeuren in de kazerne mee.

De commandant van het Verpel in Merauke was tevens kazernecommandant en commandant maritieme middelen ( CMM ) Merauke. De CMM Merauke was onder meer verantwoordelijk voor de vaar- en vliegorders en de logistiek. De genoemde vloottelegrafisten hoorden eigenlijk bij de CMM Merauke. In Merauke was verder vrijwel altijd een hydrografisch vaartuig gestationeerd. In 1959/1960 was dat de Hr.Ms. Luymes. Soms kwam de Marine Luchtvaartdienst ( MLD ) op het vliegveld Mopa. De verhouding tussen de CMM Merauke en de marinecommandanten was niet optimaal. De commandant van Hr.Ms.Luymes voerde, als het schip binnen lag, de wimpel van oudste aanwezige zeeofficier. Toen de CMM Merauke in oktober 1960 met zijn hele gezin per Marine-Dakota naar Hollandia wilde vertrekken, wilde de vliegtuigcommandant wel personen en bagage meenemen, maar geen huisraad. " Zijn kist was geen verhuiswagen." En ondanks alle dreigementen bleef het huisraad staan.

De eerste commandant was majoor der mariniers ( Majmarns ) Fokko Huisman, die kort daarna werd afgelost door Majmarns Arie Noot. Die woonde met vrouw en vijf kinderen in het huis, dat aan het eind in de kazerne stond tegenover de garage en de timmermanswerkplaats.

De oudste officier was 1e Luitenant der Mariniers ( Eltmarns ) J.C.C.Dekker. De arts was 2e Luitenant ter Zee Arts ( LtzAr 2 ) O.C. van der Brink en het manusje van alles was eigenlijk de officier van administratie ( OVA ). De eerste OVA was 2e Ltz A. de Graaf, die later afgelost werd door 2e Ltz A.Mertens. Hij en zijn korporaal schrijver ( Kplschr) Arie Somme regelden van alles. Zij voerden de administratie en het commandement en regelden het lucht- en zeetransport voor personen en materiaal. De OVA was tevens de verbindingofficier ( VO ).

De chef der equipage was sergeant van de mariniers ( Sgtmarns ) Abrahams, die later werd afgelost door sergeant- majoor van de mariniers ( Smjrmarns ) Van Dien. Dan waren er nog drie sergeants van de mariniers : Schoeman, Koenders, en Paulsen. Beroemd waren de onderofficiersgesprekken tussen Abrahams en Schoeman, die konden elkaar " aanspreken " van de ene kant van de kazerne naar de andere, maar dan in de lengte, die zoals gezegd aanzienlijk was.

 

De verbindingsdienst:

 

Korporaal van de Mariniers Verbindingsdienst ( Kplmarns VBD ) Peter Walraven arriveerde met het M.S. Kasimbar op 19 juni 1959 in Merauke. Op de steiger stond majoor Huisman al te wachten om hem te vertellen dat er veel te doen was. Peter ontving de eervolle opdracht om radiostation Merauke op te zetten. Er stond een gebouwtje, maar daar was alles mee gezegd.

 

vervolg pagina 3,

TerugVerder

carol.magermans@gmail.com