Japan heeft de KLM verboden, in Tokio met een DC-8 van de lijndienst op Biak ( Nieuw-Guinea) te landen. Het straalvlietuig, de 'Henri Dunant ', met 69 passagiers - onder wie ruim vijftig militairen in burger - stond vannacht nog steeds op het vliegveld Anchorage ( Alaska ).
Een woordvoerder van de KLM in Tokio heeft de mogelijkheid geopperd, een lege DC-7c van Schiphol naar Anchorage te laten vliegen om daar passagiers en vracht van de gestrande 'Henri Dunant 'over te nemen en naar Biak te vervoeren. Een definitief besluit daartoe was gisteravond laat nog niet door de KLM in Nederland genomen.
Zou de KLM inderdaad dit plan uitvoeren, dan moet toch nog een deel van de passagiers en vracht van de 'Henri Dunant ' op Anchorage achterblijven , omdat een DC-7c een geringere capaciteit heeft dan een DC-8.
Vrijdag a.s vertrekt wederom een DC-7c als lijnmachine van de KLM over de pool naar Biak. Wellicht zou dat vliegtuig dan de achterblijvers op Anchorage kunnen oppikken. Want tegen een tussenlanding in Tokio door vliegtuigen van het type DC-7c zou de Japanse regering geen bezwaar hebben. Dat blijkt uit persberichten uit Tokio.
Niets Officieels
Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag had echter tot vannacht officieel nog niets van de Japanse regering gehoord. Reeds gistermiddag had staatssecretaris Van Houten op het departement inlichtingen gevraagd aan de Japande ambassadeur in Den Haag de heer A. Miyazaki, die toen echter ook nog van niets wist en zich hierover met zijn regering zou verstaan.
Het bezwaar van de Japanse regering zou alleen de DC-8 gelden. Japan kan zich er nl. niet mee verenigen, dat de KLM de DC-7c, die oorspronkelijk de vlucht naar Biak zou maken, om 'technische redenen ' heeft vervangen door een DC-8.
De KLM heeft dit gedaan, omdat er teveel passagiers voor een DC-7c waren. Dit vliegtuig kan 68 mensen vervoeren. Doordat ook tientallen miliairen in burger met deze machine van de lijndienst op Biak ( twee maal per week ) reizen, werd het aantal passagiers voor een DC-7c te groot. Daarom vertrok dinsdagavond van Schiphol de Henri Dunant, die 125 personen kan vervoeren. Een dergelijke vervanging door een groter ( straal ) vliegtuig moet 'ruim van tevoren ' in Japan worden aangekondigd. Dat heeft een woordvoerder van het Departement van Buitenlandse Zaken in Tokio verklaard. Volgens hem was de Japanse regering pas gisteren op de hoogte gesteld van de komst van een DC-8 in paats van een DC-7. De Japanse woordvoerder wilde niet zeggen of het hier een officiële weigering van landingsrechten betreft.
Niet het recht
Japan heeft daartoe niet het recht zo blijkt uit een mededeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag. De luchtvaartovereenkomst tussen Japan en Nederland bevat immers geen bijzondere bepalingen over het gebruik van bepaalde vliegtuigen op het traject Amsterdam-Tokio-Biak. Zowel typen vande DC-7 als DC-8 mogen op de lijnvluchten tussenlandingen maken, aldus Verkeer en Waterstaat.
De KLM heeft in het begin van de huidige winterdienstregeling enige weken met DC-8 straalvliegtuigen via Tokio op Biak gevlogen. Sindsdien werden voor deze vluchten met het oog op materiaalgebrek DC-7's gebruikt.
De KLM heeft deze tijdelijke vervanging toen alom bekend gemaakt. Tot gisteren had de Japande regering daar ook geen bezwaar tegen gemaakt. Wél heeft zij onlangs toestemming tot landen in Tokio geweigerd aan chartervluchten.
Vastgehouden
De vertegenwoordiger van de KLM in Anchorage, de heer Wardenier, verklaarde ons gistermiddag telefonisch van de KLM in Tokio aanvankelijk bericht te hebben gekregen dat de DC-8 op dezelfde tijd als normaal een DC-7c in Tokio zou moeten landen. Daarom moet hij de Henri Dunant tot woensdagmorgen elf uur plaatselijke tijd ( gisteravond 22.00 uur Nederlandse tijd ) in Anchorage vasthouden.
De heer Wardenier wist gistermiddag dus niet beter dan dat de Henri Dunant alsnog naar Tokio zou vertrekken op weg naar Biak.
Volgens wat hem op da ogenblik bekend was, zou Japan er alleen bezwaar tegen kunnen hebben als de Henri Dunant op een ander tijdstip dan normaal een DC7-c in Tokio zou landen. Dat zou namelijk, aldus de heer Wardenier, ten onrechte misschien de indruk hebben kunnen wekken, dat het hier een speciale ( charter ) -vlucht betrof, waar de Japanse regering bezwaren tegen heeft.
Later bleek echter, dat de bezwaren van Tokio niet alleen het tijdstip van landing, maar ook het type vliegtuig betroffen.
Het Vrije Volk Woensdag 7 februari 1962