KorpsMariniers 61-62
Mariniers Doorn 1960
Mariniers Torn 1961
Schiphol - Biak
Mariniers Biak1961-1
Keurkorps Nw.Guinea
MariniersManokwari61
Kompaskoers 339-1&2
Mariniers Hollandia
MariniersWaigeo61-62
MariniersNabiré 1961
Mariniers Misool1961
Mariniers Biak1961-2
MariniersBatanta6162
Mariniers Biak1962-1
MariniersManokwari62
Mariniers Gag 1962
MariniersKaimana1962
Mariniers Kokas 1962
MariniersFakFak61-62
MariniersTanahMerah
MariniersMerauke1962
Mariniers Biak1962-2
Mariniers & Zeeleeuw
Mariniers&Ind.Para's
Mariniers CDO & V&I
Voor de Vrijheid
Broers van Soekarno
Kranten/Nieuws 1962
Trikora
De Zinloze Dood
Eregalerij Toen & Nu
In Memoriam
Doorn27oktober2012
Reünie 13 maart 2019
Reünie 6 april 2019
Reünie 11 mei 2019
Reünie Fakfak 2019
Reünie 13 mei 2017
Fotoalbum 21okt 2017
NooitVerlorenOorlog
Korpsverjaardag 2016
Roermond
Contact
Bevriende sites


Bezoekers
Visitors
Het Vrije Volk Woensdag 7 februari 1962
( Van een onzer verslaggevers )
Het Vrije Volk Woensdag 7 februari 1962
Ook gisteravond waren weer vele familieleden van militairen verzameld in het restaurant 'De Wijde Wereld' op Schiphol om nog even te kunnen wuiven naar hun zonen en verloofdes, voor ze in de bus stapten naar het vliegtuig. En ook nu weer, zoals bij vrijwel iedere poolmachine naar Biak, waren er, die het afscheid te machtig werd.

Zij koos daarvoor de Henri Dunant, dezelfde machine, die vorige week via Honoloeloe vloog en ook de tweede chartervlucht zou hebben gemaakt, wanneer dhet Amerikaanse verbod tot landen niet tussenbeide was gekomen.

                               PERS BIJ VERTREK

Anders dan vrijdag bij het vertrek van de vlucht via Honoloeloe was het thans de pers toegestaan zich in de intercontinentale vertrekhal bij de militairen-in-burger te bevinden en met hen te spreken.

Het was eveneens geoorloofd mee te gaan naar het vliegtuig dat niet op een normale vertrekpier was opgesteld, maar aan een verlaten rand van het platform.

Op de normale vertrekplaats stond een DC-7c met aangeschoven trap en het bordje Biak als bestemming. Ook hiervoor was een uit de laatste week bekende machine gekozen: De Baltische Zee, die vrijdagavond vertrokken zou zijn, maar op Schiphol bleef, omdat er een bommelding was binnengekomen.

                               CAMOUFLAGE

Met deze camouflage-opstelling was bereikt, dat het inzetten van een DC-8 minder opviel. Bovendien was het een misleiding voor eventuele bommelders.

Er was gisteravond overigens bij vertrek van de Biak-machine een verhoogde paraatheid van de bewakende instanties na het incident van vrijdagavond.

Onder de militairen die aan boord gingen, was een aantal uit de legerplaats Oirschot. Dit weekeinde was daar een detachement van 100 militairen ondergebracht, die met de tweede chartervlucht naar Biak zouden zijn gegaan. Een van de jongens die we gisteravond spraken bevestigde, dat hij voor die vlucht, bestemd was geweest.

                                Niet nodig

Uit het gebeurde van gisteravond blijkt, dat chartervluchten niet nodig waren geweest om de door de feestdagen in december verstoorde aflossing weer in het gareel te krijgen. Het aftreksommetje 69 passagiers in DC-8 minus 44 geboekte reizigers voor de DC-7c leert, dat gisteravond 25 militairen uit Oirschot zijn meegegaan.

Met andere woorden vier maal een DC-8 in plaats van een DC-7c op de normale poollijn en het gehele detachement uit Oirschot was afgevoerd. Alle moeilijkheden met Japan en de Verenigde Staten zouden zijn voorkomen.

 

Het Vrije Volk Woensdag 7 febrauri 1962

TerugVerder

carol.magermans@gmail.com